Hoe is het badpak ontstaan?
Een badpak en een bikini zijn natuurlijk de meest voorkomende zwemkleding voor vrouwen. Elke zomer stijgt de vraag naar badpakken en bikini’s enorm. Niet gek natuurlijk, want het weer wordt beter en we komen in een vakantieperiode waarbij er meer wordt gezwommen. Uit een onderzoek blijkt dat Nederlandse vrouwen gemiddeld 5 badpakken/bikini’s thuis hebben liggen, waardoor er veel gevarieerd kan worden. Er zijn veel soorten badpakken en de geschiedenis van badpakken is zeer interessant te noemen.
Geschiedenis van badkleding
Het badpak zoals wij ze kennen is zo’n honderd jaar geleden op de markt gebracht en sindsdien enorm populair geworden. Echter was dit niet altijd zo. Pas in de jaren 20’ toen grote merken als Coco Chanel, Dolce & Gabbana en Versace zich gingen mengen in de mode van het badpak. Daarnaast kwamen badpakken ook vaker voor in Hollywood films en trok zo de aandacht van vrouwen. Toen badpakken op de markt kwamen werden ze geproduceerd van katoen en wol. Dit waren geen fijne materialen om mee te zwemmen, omdat ze erg zwaar werden in het water. Eind jaren 30’ kwamen er nieuwe materialen op de markt. Denk hierbij aan kunstzijde, lycra en latex. Deze materialen werden ook gebruikt voor badpakken en gaven meer bewegingsvrijheid. Op die manier begon zwemmen met het badpak iets normaals te worden. Eind jaren 60’ vindt er een ontwikkeling plaats waarbij ook de bikini op de markt verschijnt. Daarna mengen sportmerken zoals Adidas, Nike en Puma ook op de markt van badpakken. Nieuwe materialen worden geïntroduceerd. Denk daarbij aan materialen die sneller drogen een beter watergeleiding hebben en ergonomisch zijn.
Badkleding tegenwoordig
Het badpak tegenwoordig is meer bloot en dat heeft te maken met een interessante ontwikkeling op het gebied van imago. Voorheen was een bruine tint hebben een teken van armoede, omdat je moest werken onder de zon. Tegenwoordig staat een bruine tint voor rijkdom, waarbij mensen vaker op vakantie kunnen en meer kunnen genieten.